Zorg voor de beste kwaliteit van jouw krantenadvertentie

Zorg voor de beste kwaliteit van jouw krantenadvertentie. Bewerk de advertentie voordat er een PDF wordt gemaakt. Vaak is deze namelijk niet specifiek geschikt voor een afdruk in de krant. Slecht beeld in de advertenties kan technisch aangepakt worden en afgedrukt worden zonder smetten en overzetten, maar op deze manier maak je natuurlijk geen goede reclame voor je dienst/product.

Technische specificaties

Een Icc profiel zorgt dat je advertentie niet te vet in de krant komt en hierdoor zo mooi mogelijk in de krant staat. Hiervoor is het de bedoeling dat het bestand omgezet wordt naar ISO newspaper profiel, ISOnewspaper_26v4. Op deze manier komt je advertentie technisch goed in onze workflow en krijg je dus optimaal resultaat. Je kunt hier op twee manieren voor zorgen:

Photoshop
Je kunt hier de originele RGB beelden omzetten en tegelijkertijd ook iets aan de beeldbewerking doen, zoals contrast, niveau en scherpte. Heb je alleen het CMYK bestand? Zet deze dan eerst om naar een RGB bestand. Daarna ken je het profiel ISOnewspaper_26v4 toe. Je kunt hierbij gebruik maken van de profielen: ”ECI-RGB.V1.0.icc” of ”AdobeRGB1998.icc”.

Indesign
Je moet hier de originele (RGB) bestanden plaatsen. CMYK wordt namelijk vanuit Indesign niet nogmaals omgezet. Deze worden bij het exporteren naar PDF niet aangepast.

Als de bewerkte advertentie is gemaakt, exporteer je het naar een PDF. Deze kun je dan naar BDUmedia sturen.

Ontwerpspecificaties

Naast de technische specificaties zijn er ook nog een aantal aspecten waar je rekening mee moet houden in het ontwerp:

Tekst

  • We raden af de lettertypen met de stijlmenu-opties [vet/cursief] te veranderen. Dit kan problemen geven. Gebruik stijlen uit het lettertypemenu, zoals: Times Roman Bold of Arial Italic;
  • Zwarte teksten dienen 100%K zwart te zijn en grijs een xx%K zwart. Niet in kleur opgebouwd;
  • De combinatie van een dun lettertype en een kleine lettergrootte kan zorgen voor problemen;
  • Mocht je toch voor een dun lettertype kiezen, gebruik dan geen lichte kleur of licht grijs en zorg dat deze bestaat uit 1 kleur;
  • Een lettergrootte zwart van minimaal 8 pts wordt voor krantendruk aanbevolen;
  • Een lettergrootte CMYK [het liefst 2 kleuren] van minimaal 10 punten wordt voor krantendruk aanbevolen;
  • Kies voor diapositieve tekst voor een breder lettertype en een groter corps om dichtlopen te voorkomen;
  • Geen kleine letters in meerdere kleuren uitsparen in kleurvlakken;
  • Geen dunne lijntjes en kleine letters in kleur.

Beeld

  • Resolutie van kleur beeldmateriaal 1:1 minimaal 200 DPI en maximaal 300 DPI;
  • bewerkt met het ISOnewspaper_26v4.icc profiel;
  • Transparanties en overdruk kunnen problemen veroorzaken bij het drukproces van jouw advertentie.Daarom moeten transparanties in het document worden afgevlakt [flattend];
  • Foto’s moeten minimaal 6x6cm zijn;
  • Zorg dat er geen dun lijntje om de foto staat;
  • Foto’s moeten contrastrijk en open zijn, aangezien door het zuigende papier elke drukpunt namelijk 26% breder wordt dan wat je op het scherm ziet;
  • Wanneer je een bestand aanlevert, waarbij je effecten hebt toegepast, zoals een slagschaduw, glow-effect of beeld dat transparant is verwerkt, kan het zijn dat je een melding krijgt dat transparanties in je ontwerp moeten worden afgevlakt. Hiervoor kies je het profiel GWG_1270.FLST

Document

  • Geen wachtwoorden: bescherm jouw pdf document niet met een wachtwoord. Mocht je dit wel doen dan kunnen we het materiaal niet gebruiken. Lever in dat geval het wachtwoord erbij;
  • 1:1 het formaat wat geplaatst wordt;
  • Zorg dat alle drukkersmarkeringen uit staan. Dit betekent dus zonder paskruisen, snijtekens, strippen, etc.;
  • Zorg dat de kleuromzetting in Omzetten in doel [nummers behouden] staat en met als doel ISOnewspaper26v4 profiel.